Home Services Media Shop Blog Fotoalbum FAQ Over.. Contact Inloggen Registreren Winkelmandje: 0 Item(s) (€ 0,00)

Richard's Blog: Mijn ervaringen met de OrCam MyEye 2 - Deel 1

Mijn ervaringen met de OrCam MyEye 2 - Deel 1 Mijn ervaringen met de OrCam MyEye 2 - Deel 1
Geschreven door Richard Sikkes op do 21 jan 2021 om 14:40:19 uur.
Dit artikel is 156 keer bekeken en er zijn 1 reactie(s) geplaatst.

Vanmorgen had ik een afspraak met iemand van Low Vision Totaal voor informatie en een demonstratie van de OrCam MyEye 2. Dat is een klein apparaatje wat aan je bril geclipt kan worden met magneetjes. In dat apparaatje zit een camera en de nodige software om een foto te maken en de tekst vervolgens te scannen en voor te lezen. Zo kunnen blinden en slechtzienden zelfstandig gedrukte tekst lezen. Dit handige kleine apparaatje kent vele mogelijkheden,  maar we beperken ons tot het standaard model met de basisfuncties.

Zoals gezegd heeft het apparaat vele functies, waaronder tekstherkenning voor brieven, straatnaambordjes en etiketten van producten. Dat is de standaard functionaliteit van de OrCam. De zorgverzekeraar vergoedt alleen de standaardfunctie, het voorlezen. Alle extra opties, zoals kleurherkenning, gezichtsherkenning e.d., zijn voor eigen rekening en de bedragen liegen er niet om, per module betaal je al snel 200 euro en de duurste module is 700 euro. De zorgverzekeraar vergoed die extra modules dus NIET!

Ik heb hem vanmorgen even mogen uitproberen en het voorlezen doet ie verrassend goed en dat gaat best wel vlot. Je houdt een brief voor je en je tikt even met je vinger tegen de zijkant van de OrCam, die aan je bril hangt. Hij maakt dan een foto en gaat de tekst scannen. De hele brief wordt voorgelezen, het speakertje zit vlak bij je oor. Een goedhorende gaat dat wel horen, maar een slechthorende dus niet, ondanks het gehoorapparaat. Dus dat is ook wel even een dingetje waar rekening mee gehouden moet worden. De OrCam kent wel bluetooth, maar werkt lang niet altijd even goed op elk type hoortoestel, vooral omdat er vaak meerdere apparaten aan zijn gekoppeld die elkaar soms kunnen bijten.

Dit zouden ze verder uit gaan zoeken of het met mijn hoortoestellen kon, dus dat heb ik helaas niet kunnen ervaren. Ik kreeg m half mee op het speakertje en die stond al op z'n hardst. Dus dat moet echt eerst duidelijk worden voordat we m aan gaan vragen. Helaas kon ik m dus niet verder testen, maar wat mijn indruk was, dat was wel positief, ik zie echt wel mogelijkheden en dat ik er baat bij ga hebben.

Voordat ik m uiteindelijk heb, zijn we denk ik wel weer 2 a 3 maanden verder. Daarom heb ik er ook maar even Deel 1 bijgezet in de titel, want er volgen ongetwijfeld meer delen.

Mijn indruk: Het is een heel handig klein apparaatje met vele mogelijkheden. Al vond ik m groter dan ik verwacht had. Als je m aan de bril hebt hangen, merk je er weinig of niets van, het dingetje is heel licht. Hij wordt met magneetjes aan je bril vastgemaakt, dus is ie ook makkelijk weer van je bril te verwijderen. De magneetjes zijn sterk genoeg om m goed vast te houden, die valt er echt niet zomaar af. Ik vond m er wel een beetje lomp uitzien, vandaar dat ik m ook kleiner had verwacht. En ja op foto's lijkt alles kleiner. Begrijp me niet verkeerd, hij is best wel compact en klein, alleen had ik m kleiner verwacht.

Van tevoren kreeg ik eerst een kleine oogtest en werd de bril opgemeten, ze moeten bepalen of je ervoor in aanmerking komt om m vergoed te krijgen. Gelukkig was dat bij mij wel het geval, ik kom ervoor in aanmerking. Na de oogtest mocht ik m dus even proberen, totdat we strandden bij het geluid, wat ik maar heel zachtjes en voor de helft meekreeg. Maar als het ding goed te koppelen is aan mijn hoortoestellen, dan het voor mij prima te doen, ik heb immers de iPhone en de TV Streamer en de MultiMic er ook aan hangen en dan heb je het geluid echt IN je oren, ideaal in rumoerige omgevingen zoals een supermarkt.

Zoals gezegd, dit verhaal krijgt nog een of meerdere staartjes, dus wordt vervolgd...


Dit artikel delen via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Reactie #1 van 1 door Richard Sikkes op di 26 jan 2021 om 21:20:29 uur.


Vanmiddag werd ik weer gebeld door Low Vision Totaal met de mededeling dat de OrCam prima gekoppeld kan worden met mijn gehoorapparaten. Het schijnt dan echter wel zo te zijn dat als je de OrCam gebruikt, dat je dan telefonisch even niet bereikbaar bent. Of nouja niet bereikbaar, het gesprek komt dan op de speaker. Maar of dat nou zo'n groot probleem is? Dan maar even telefonisch niet bereikbaar. Meestal staat er wel in beeld wie er gebeld heeft, dus die kun je later zo weer terugbellen.

Dus de aanvraag loopt nu, ben benieuwd wanneer ik weer iets ga horen hierover.

U bent momenteel niet ingelogd.
Log in om een reactie te plaatsen.
Meer weten?
Bekijk de collectie Media bestanden, de FAQ (Veel gestelde vragen) en u kunt altijd vrijblijvend contact met mij opnemen om al uw vragen te beantwoorden, of direct een afspraak met mij te maken voor een van mijn services. Daarnaast bevat de Blog een schat aan allerlei nuttige en handige informatie en zijn er prachtige en unieke producten te koop in de Webshop. En bekijk ook eens het Fotoalbum voor mijn speksteen creaties en andere leuke foto's en plaatjes.

Meer informatie over de persoon achter deze website kunt u op deze pagina vinden, of meer informatie over deze website.

Heeft u een tip, suggestie of een interessant verhaal, wat eigenlijk wel een mooi plaatsje op deze website verdient, laat het me weten via het Contactformulier. Alleen samen kunnen we er een mooie, toegankelijke en goede website van maken.


Ook interessant:

Nu in de webshop:

Speksteen Pinguin (15cm)
Speksteen Pinguin (15cm)
39.95
Bekijk Product
Bezoek de Webshop voor meer unieke producten.

Volg me op:

Facebook

RSS Feeds:

RSS

 

Nog even dit:

Poll:

Ontheffing voor het dragen van een mondkapje voor mensen met een beperking, vind je dat een goed idee?

Ja
Nee
Weet niet
Maak uw keuze om het resultaat te tonen.

Steun deze website met een donatie.

Scan de QR code.

QR code om een donatie te doen

of klik op de link:

https://betaalverzoek.rabobank.nl/
betaalverzoek/?id=MXA6uW1SR8CFmR5AA8zPSw

Alvast hartelijk dank!