Auteur ,
geplaatst in "Algemene Zaken" op
Dit artikel is 161 keer gelezen en heeft 0 reactie(s).
Houd de boel veilig, negeer alle mails betreffende inloggen en account gerelateerde zaken!
Vorig Artikel:
<< Kleine uitbreiding in het Blog systeem
Volgend Artikel:
Na het STRATO debacle krabbelt de website langzaam weer op >>
Het zijn momenteel rare tijden, de onrust in de wereld, de hoge olie en brandstofprijzen en alles wat daarbij komt kijken. Ook de slappe en falende overheid speelt daarbij een flinke rol. Hackers en oplichters maken gretig gebruik van deze onrust en spelen handig in op de situatie.
Hoewel er al jarenlang geroepen wordt dat men echt op moet letten en niet zomaar op links in emails en berichten moet klikken, gebeurt het nog veel te vaak dat mensen er ondanks de vele waarschuwingen er toch intrappen en duizenden euro's in rook zien opgaan. Ook hierin falen de autoriteiten, zij lopen al jaren achter de feiten aan. Zo nu en dan wordt er een netwerk van criminelen opgerold, maar als je even knippert met je ogen is er zo weer een nieuw netwerk.
Zelf ben ik hier heel scherp op, ik klik niet zomaar op linkjes in mails en controleer eerst de adressen waar men me naartoe wil sturen. Begint de url met https://, klopt de domeinnaam van het bedrijf of organisatie en wat ook belangrijk is, is de schrijfstijl en de spelleing en grammatica op orde? Lopen de zinnen lekker vlot door?
Maar zelfs dat is nog steeds geen waterdicht systeem, dus negeer ik gewoon alle mails van bedrijven en organisaties waarin ik op een linkje moet klikken, ook al lijkt het een legitiem emailtje of berichtje. Als je het niet vertrouwt, kun je altijd het beste gewoon inloggen via de website zelf door handmatig naar de website te gaan en daar in te loggen. In 9 van de 10 gevallen is er helemaal niks aan de hand en is er helemaal niks mis met je account.
Net als de mails van de banken en de belastingdienst, zij sturen nooit dergelijke mails en als ze dat al doen, bevat deze mail geen link om in te loggen of een telefoonnummer waar je naartoe moet bellen. Je kunt beter zelf contact opnemen met je eigen bank via het nummer vanaf de originele website van de bank zelf. Negeer gewoon elke email of bericht.
Dan heb je nog de pakketdiensten, zoals DHL en PostNL en FedEx, hier moet je extra scherp zijn en zeker NIET op de links klikken of het nummer bellen wat in die mail staat. Ga ook hier gewoon handmatig naar hun website en check daar hoe het met je pakket is. Beweringen dat een pakket klaar staat om naar je verzonden te worden en dat je dit moet bevestigen, is regelrechte onzin, als er werkelijk een pakket klaarstaat zullen ze het echt wel bij je aan de deur brengen, want anders blijven zij ermee zitten en zij willen er toch ook wel snel weer vanaf.
De hype rond de thuisbatterijen is ook zoiets, thuisbatterij zonder investering, het klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook. Zogenaamde mails van het regionaal energieloket, zijn regelrechte onzin en kunnen je duizenden euro's kosten.
Ook de diverse paniekmails van inlogpogingen op je Google / Microsoft / Facebook account, betwist ik. Ook hier geldt, controleer dat via hun eigen officiele website en niet via die mails.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de berichten, via WhatsApp, Messenger, SMS e.d. Klik niet door op die links, bel niet terug, maar gooi die berichten meteen weg en meld ze als SPAM of reclame. Ook het uitzetten van de voorvertoningen van berichten of links kan je een hoop ellende besparen. Ook is het raadzaam om het automatisch downloaden van foto's, video's en bestanden uit te zetten. Dit voorkomt dat straks je hele fotobibliotheek vol staat met onzinnige foto's van anderen.
Ook is er een levendige handel in emailadressen, telefoonnummers en andere persoonlijke informatie op het internet en het darkweb. Hier kun je helaas weinig tegen doen, want je hebt nu eenmaal een emailadres of telefoonnummer om ergens een account aan te maken. Met dat mailadres of telefoonnummer kun je dan weer inloggen in je account. Wat je wel zou kunnen doen is gebruik maken van een wegwerp emailadres, het mailadres verdwijnt na verloop van tijd weer en blijf je niet met de spam zitten.
Wat je ook kunt doen, als je een eigen domein hebt en je onbeperkt emailadressen aan kunt maken of gebruiken. Je hebt dan 1 mailbox account nodig en je stelt deze in als catchall adres voor je domein. Vervolgens registreer je je bij een dienst op het web en je gebruikt youyube240526@domein.nl voor YouTube en facebook240526@domein.nl voor je Facebook account. Zo doe je dat voor alle webdiensten waar je een account hebt of maakt. Die 240526 is dan de datum van wanneer je dat account hebt aangemaakt. In je mailprogramma of service kun je dan via berichtenregels die berichten filteren en doorsturen naar aparte mappen. Zo heb je alles overzichtelijk in verschillende mappen.
Verkoopt een bedrijf of organisatie de informatie door, dan zul je dit uiteindelijk kunnen zien in de map van dat bedrijf of organisatie, want alles wordt daarheen geleid. Deze informatie kun je weer gebruiken om deze schending te melden bij de juiste instanties, want men mag je gegevens niet zomaar doorverkopen zonder jouw toestemming en ik neem aan dat jij die toestemming nooit hebt gegeven. Maar hier schuilt wel een addertje onder het gras, vaak verstoppen ze dat in de kleine lettertjes bij de voorwaarden of het privacybeleid en dan zoiets als bij het aanmaken van een account geeft je bedrijf X automatisch toestemming om je gegevens aan derden te verstrekken. Die smeerlappen! In dat geval meteen je account verwijderen en het bedrijf of organisatie aan de schandpaal nagelen als waarschuwing voor anderen, ga niet met ze in zee, want ze verkopen je ziel voor $$$.
Ook kun je dergelijke spam en onzin terugsturen naar het bedrijf waar het zogenaamd vandaan komt, bijna ieder domein heeft wel een abuse@ of postmaster@ adres. Als ze maar genoeg shit terugkrijgen, gaan ze het probleem vast en zeker wel aanpakken en dan stopt het ooit vanzelf wel een keer.
En zo zijn er misschien nog wel meer mogelijke maatregelen te verzinnen om ze eens lekker te treiteren, ze hebben wat mij betreft 35 jaar de tijd gehad om dit soort onzin een halt toe te roepen, maar hebben weinig of niets gedaan, nu is het onze beurt om ze achter de vodden te gaan zitten en niet alles meer te slikken wat ze ons door de strot duwen.
1 foto('s) van Houd de boel veilig, negeer alle mails betreffende inloggen en account gerelateerde zaken!:
Klik op een foto vor een vergroting.



















.jpeg)
































