Het heeft even geduurd, maar nu hang ie eindelijk aan de muur en werkt, mijn slimme thermostaat. Het installeren was een fluitje van een cet, tenminste voor iemand met goede ogen. Ik heb hem dus door een goedziende laten installeren. Na de installatie konden we met de telefoon aan de slag en het apparaat instellen.
Zucht, weer een app installeren en weer een account aanmaken om met die app te kunnen werken. Waarom nu weer een aparte app, terwijl ik de woning app van Apple erop heb staan? Het zou mooi zijn als alles gewoon in 1 app te bedienen is, de wasmachine, de homepod en de thermostaat en uiteindelijk in de toekomst de verlichting.
Het installeren van die Honeywell app verliep eigenlijk best wel soepel en de thermostaat was best wel vlot gekoppeld. Nu kan ik op de telefoon zien hoe warm of koud het in mijn huis is. Veel mogelijkheden heeft die app niet, je kunt de temperatuur instellen en een soort schema programmeren en instellen hoe warm het huis moet zijn als ik er wel ben en als ik er niet ben. Ook kon ik instellen hoe laat de kachel s' avonds uit moet gaan om te gaan slapen. Misschien dwingt me dat om op tijd te gaan slapen ;-) En als ik wakker wordt gaat om 7 uur de kachel weer aan en als ik m'n bed uit kom, dan is het huis al weer een beetje opgewarmd.
Maar ik wil m kunnen bedienen met Siri, maar dat kan natuurlijk weer eens niet met een externe app. Dat moet natuurlijk weer met de woning app van Apple. Maar om die thermostaat daarin te krijgen is wel een dingetje, het is me tot nu toe nog niet gelukt om m daarin te krijgen. De woning app wil steeds met de camera de code gaan zoeken, die moet volgens de beschrijving op de doos of op het apparaat aanwezig zijn. Ja en natuurlijk ook op de achterkant, maar daar staat niks. Bovendien is het etiket in het apparaat behoorlijk klein en onduidelijk, m'n iPhone kan er geen code op vinden. Ook de handleiding en de doos bevatten geen code en dat terwijl dat ding toch echt Homekit compatible is, want dat staat met grote letters op de doos en daar wordt ook veelvuldig mee rondgestrooid in de beschrijvingen.
Oke dan maar op het internet zoeken. Daar vond ik een beschrijving dat je die homekit code kunt resetten, maar er verschijnt geen nieuwe code op het display en de woning app weigert dan ook elke verdere medewerking. De thermostaat is verbonden met de WiFi, dus dat is het probleem niet, want de Honeywell app werkt wel gewoon. Grrrr ik word zo moe van al die apps die maar half of niet werken.
Die Honeywell app werkt overigens wel beter met VoiceOver dan die HomeWhiz app die ik gister nodig had voor mijn wasmachine, maar ook hier kwam ik knoppen tegen die alleen maar "knop" terug gaven. Maar dat gebeurt zelfs in de eigen woning app van Apple. Als Apple het zelf al niet goed voormekaar heeft, hoe moeten andere apps daar dan een voorbeeld aan nemen?
Het display vande thermostaat is trouwens wel een stuk beter af te lezen voor mij, donkere achtergrond en lichte letters en ook mooie grote cijfers en duidelijke knopjes om op de thermostaat zelf de temperatuur in te kunnen stellen. Door het menu bladeren is dan wel weer wat lastiger, want die letters zijn weer wat kleiner en het staat dicht op elkaar en lange teksten bewegen ook nog eens. Het display is wel prettig voor me met die donkere achtergrond, heel anders dan de app, die heeft geen donkere modus, voor app-makers zou een verplichte cursus contrastkleren geen overbodige luxe zijn. Tja ze moeten al zoveel cursussen volgen, dus deze kan er wat mij betreft ook nog wel bij.
Maar goed, mijn huis is nu wel weer een beetje slimmer en ik hoop op deze manier toch het nodige aan energie te besparen, want het is tegenwoordig al duur genoeg en er moeten gewoon ook niet teveel euro's naar Rattenval (Vattenfall) gaan, maar ik wil ook niet in de kou zitten.