Cookies on this website

This website uses cookies to improve your navigation and technical cookies (info). Browsing this website you accept the cookies usage.

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om uw navigatie en website ervaring te verbeteren (info). Door verder te gaan, accepteert u het gebruik van cookies.


 
Foto Hoofdfoto bij artikel "Even een logo gemaakt voor MultiSite 4".

Even een logo gemaakt voor MultiSite 4


Pfhoeh dat viel niet mee om even een logootje te maken op de computer, zeker niet als je een visuele beperking hebt en je dan vervolgens ook nog een zeer uitgebreid programma gebruikt wat bijna niet onder doet voor PhotoShop.

Het programma wat ik gebruikt heb is GIMP (GNU Image Manipulation Program), de open source tegenhanger van Adobe's PhotoShop. Bijna net zo krachtig, maar dan volledig gratis te gebruiken. Het nadeel van zulke programma's is dat het een overdaad aan opties en mogelijkheden biedt.

Ik ken het programma nog vanuit mijn Linux periode en het programma draait ook op Windows en Mac. Ook ken ik het uit de tijd dat mijn ogen wat beter waren dan nu.

Omdat ik weer langzaam ben begonnen met het verder ontwikkelen van MultiSite en ik dus bezig ben om een test website op te tuigen voor de ontwikkeling van MultiSite 4, de opvolger van MultiSite 3, vond ik het nu wel eens tijd worden voor een logo voor op die website. Dat staat wellicht beter dan een leeg vak of een standaard plaatje. Vandaar de drang om een logo te maken.

Maar blijkbaar is GIMP ook dusdanig veranderd en met zijn tijd meegegaan. De nieuwe layout van MacOS 26 maakt het er voor mij ook niet echt beter op, de kleurem komen flets op me over, ondanks de donkere modus die ik standaard ingesteld heb. Ik word hier niet echt blij van, want het is nu nog moeilijker te zien en alles is best wel klein weergegeven, alsof men alle informatie in 1 schermpje wil proppen. Je mag haast wel een 40+ inch TV voor je neus zetten om als monitor te dienen, wil je het nog een beetje kunnen zien, is ook wel weer goed voor je nekspieren, die komen dan ook meer in beweging.

Bij het zien van al die menu's en mogelijkheden begint het me al heel snel te duizelen, daar heb ik het geduld ook helemaal niet voor en het frustreert me alleen maar. Het lukte me niet eens om een nieuwe afbeelding te maken, dus besloot ik om maar uit te gaan van een bestaande afbeelding en deze zelf aan te passen.

Ik vond er eentje, een tekstballonnetje met het woordje SMS erin, SMS staat voor Sikkes MultiSite en heb daar met heel veel moeite een cijfer 4 in weten te plaatsen. Ik had een fel oranje kleur voor die 4 gekozen, maar het resultaat is een grijze 4 geworden. Geen idee wat er misging. Achja dit ziet er ook wel goed uit, ik laat het zo, anders raak ik nog meer gefrustreerd.

Na 2 a 3 uur prutsen vond ik het mooi geweest, opslaan en wegwezen en ik weet meteen dat grafisch werk niets voor mij is. Ik heb m'n best gedaan en dit is het resultaat. Ik ben veel beter in programmeren en websites bouwen, dat kan ik nog redelijk zien. Het grafische deel moet ik helaas aan me voorbij laten gaan al hoe jammer dat ook is, we moeten wel de realiteit onder ogen zien.

Dus ik ben verder snel weer aan het programmeren gegaan en heb zowel MultiSite 3 als MultiSite 4 weer een stapje verbeterd. Ieder plaatje of foto dat getoond wordt, wordt nu gecontroleerd of het ook daadwerkelijk op de server in de juiste map staat, zo ja? dan wordt het plaatje getoond, zo niet? dan wordt de standaard afbeelding getoond. Dit werkt al volledig in de blog sectie.

Voor deze controle heb ik een aparte functie geschreven, dit om heel wat regels code te vermijden, in plaats van 8 regels code bij elk plaatje, volstaat nu 1 enkele regel code die de functie aanroept en het resultaat in een variabele stopt, zodat deze later gebruikt kan worden op de juiste plaats. Ik heb deze functie eerst uitgebreid getest in de testomgeving en toen er geen fouten meer in de logs verschenen, heb ik deze functie en de aanroepen ook naar MultiSite 3 overgezet en dat werkte meteen vlekkenloos.

De reden dat het meteen vlekkenloos werkte is natuurlijk omdat beide versies nog nagenoeg gelijkwaardig zijn en nog niet zoveel van elkaar verschillen. Straks als de verschillen groter worden, zal het meer werk en tijd kosten om de boel glad te strijken.

Eigenlijk is dit wel een mooie en veilige manier van werken, eerst proberen in een testomgeving en daarna uitrollen in productie. Dan verklein je het risico dat alle websites onderuit gaan als er iets fout zit in de code en het biedt ook wel een bepaalde vorm van rust, je zit niet direct in een live website te werken.

Foto's bij dit artikel:

Klik op een foto vor een vergroting.
Foto 1 bij artikel "Even een logo gemaakt voor MultiSite 4".

Reacties:

Dit artikel heeft helaas (nog) geen reacties.

Schrijf als eerste een reactie:

Plaats een reactie:

Door op de knop "Reactie plaatsen" te drukken, gaat u akkoord met de algemene richtlijnen voor het plaatsen van reacties.
Reacties zullen echter niet direct op deze pagina verschijnen, deze worden eerst beoordeeld door de beheerder.