Hobbelen en stuiteren over de vele drempels met de taxi

Hobbelen en stuiteren over de vele drempels met de taxi

Iedere week ga ik 3 dagen naar de dagbesteding in Onnen van Gehoord en Gezien. Vanuit Groningen is dat een ritje van ongeveer 9 kilometer, dat is zelfs met de fiets prima te doen, ware het niet dat fietsen met mijn zicht vrijwel onmogelijk is. Als ik het kon zou ik dat zeker gaan doen, scheelt een hoop ergenis en  vooral gehobbel en gestuiter over al die verkeersdrempels die men tussen Groningen en Haren en vooral in Haren hebben neergelegd.

Een simpel autoritje is tegenwoordig gewoon niet leuk meer, je komt behoorlijk door elkaar geschud aan op je bestemming en als je nog vullingen in je gebit had, ben je die nu wel kwijt. Het aantal verkeersdrempels is in 20 a 30 jaar tijd behoorlijk uitgebreid en je stuitert letterlijk van de ene drempel naar de andere en weer terug, vroeger heette dat van het kastje naar de muur, maar het is nu van drempel naar drempel. Allemaal maatregelen om de snelheid uit de auto's te krijgen en het gedrag van de bestuurders bij te schaven, tenminste dat was ooit de bedoeling.

Tegenwoordig maken ze auto's die ruim 300 km/h kunnen halen, waarom? Je mag toch bijna nergens harder dan 130! Wat heeft het dan voor zin dat je zowat het dubbele kunt rijden? Daarvoor zijn er gewoon veel te veel auto's op de weg en is het wegennet niet berekend op al die extra auto's. Zelfs op de snelweg kun je niet even lekker doortrappen, wil je dat wel dan kun je beter naar Duitsland gaan en dan op de Autobahn gaan rijden, daar mag je op sommige stukken zo hard als je kunt, of liever gezegd zo hard als je auto het aankan. Meestal loopt dat slecht af, want auto's kunnen harder dan mensen aankunnen en aangezien we niet allemaal Max Verstappen heten en ervoor getraind zijn, kun je dat dan ook beter niet doen.

Doordat een klein groepje randdebielen zich maar moeilijk aan de snelheid kan houden, ook binnen de bebouwde kom, zitten we nu opgescheept met al die hobbels en kronkels om de snelheid eruit te krijgen, maar volgens mij werkt dat alleen maar averechts, men vindt het ook wel mooi om er zo hard mogelijk overheen te jakkeren. Het is alleen zooo slecht voor je auto, dus de garages hebben ook weer wat extra werk te doen.

Bovendien kost het aanleggen van zo'n rotdrempel ook best wel aardig wat centjes en dan het onderhoud aan die krengen nog, want die dingen gaan altijd verzakken en dan moeten ze weer opgehoogd worden. Maar dat zijn nog niet eens alle kosten, wat dacht je van de schade aan de auto's? gebarsten ruiten, kapotte bumpers, beschadigde vloeren en verloren uitlaten. Om over rug- en nekletsel nog maar te zwijgen.

Vooral in de regio Haren hebben ze volgens mij ZRS, Zware Rechtervoet Syndroom, want daar leggen toch wel overdreven veel drempels, in sommige straten zelfs iedere 40 a 50 meter. Vrouwen die borstvoeding geven, kunnen dat soort routes beter mijden, tenzij het kind dol is op slagroom, pfff

Vandaag had ik smorgens en smiddags dezelfde taxichauffeur en deze koos zelf de routes uit om naar eigen zeggen de drukte en opstoppingen te ontwijken, tja dan krijg je dus echt een touristisch drempelroute door Haren en Groningen en daar word ik nou niet bepaald gelukkig van. Erover klagen heeft geen enkele zin, opmerkingen plaatsen ook niet, je bent overgeleverd aan de grillen van de chauffeur en de eventuele navigatie. Ik wou dan ook wel dat men eens opschoot met die zelfrijdende auto's, dan zou ik er meteen een aanschaffen en zo programmeren die ie gewoon al die drempels en obstakels omzeilt, dus vanaf mijn huis, meteen de snelweg op, afslag Haren er weer af en dan zo min mogelijk drempels opzoeken. Of miscchien 1 of 2 afslagen verder doorrijden op de snelweg en daar eraf en Haren compleet links laten liggen.

Nog beter zou zijn als de zelfrijdende auto dan ook nog kon vliegen, een soort uit de kluiten gewassen drone. Maarja dat zal wel fantasie blijven ben ik bang.

Nu had ik vandaag de mazzel dat ik met bovenstaand elektrisch autootje werd vervoerd, maar het gebeurt ook wel eens dat ik vervoerd word in een FIAT (Fiasco In Auto Techniek) bus (rolstoelbus) en als je dan de touristische drempelroute hebt, is het helemaal feest en heb je de hoofdprijs. Gelukkig gaat die krengen er langzaam uit en krijgen we er betere Mercedes en VolksWagen bussen voor terug. Dan is zo'n route ook niet fijn, maar het is dan wel beter te doen dan in zo'n rammelbak van een Fiat bus.

Wat mij betreft halen ze al die rotdrempels weg en herstellen ze het weer zoals het 40 jaar geleden was, toen er nog geen drempels waren en nog niemand op het onzalige idee is gekomen om zo'n ding te maken. Toen waren de wegen gewoon vlak. Voer van mijn part verplichte begrenzers in, die een auto niet harder laten gaan dan de toegestane snelheid op dat moment. Heeft iemand die begrenzer gehackt of uitgeschakeld, dan een hele flinke boete en in beslagname voertuig en eventueel rijbewijs innemen. In ieder geval flink straffen. Betuutelend? Misschien, maar er wordt al jaren gewaarschuwd en bekeuringen uitgedeeld voor te hard rijden, het haalt allemaal helemaal niks uit, dus ik heb zoiets van wie niet luisteren wil moet maar voelen, dan maar op deze manier. Dat is blijkbaar de enige manier om die verkeershufters aan te pakken. Nederland is veel te soft met z'n strafmaat, dat mag wel wat harder zijn.

En als we toch bezig zijn, schrap dan ook meteen de regel dat fietsers vogelvrij zijn, dat als je ze met je auto aanrijdt dat jij dan de sigaar bent, ookal is het niet jouw schuld. Dan leren ze maar eens uitkijken en niet de aandacht alleen voor het mobieltje te hebben, maar dat ze ook op de weg en het overige verkeer moeten letten. Misschien ook maar de techniek inzetten? Mobiel doet niks als je aan het rijden op de fiets bent, hooguit alleen de navigatie app. Maar je kunt ook even afstappen om even te kijken waar je langs moet, moesten we vroeger ook toen we nog met kaarten en borden moesten werken op de fiets.

Graag een muziekje aan onderweg op de fiets? Jammer dan, je mobiel doet niks, zo krijg je veel beter je omgeving mee en dus ook veel minder ongelukken en gevaarlijke situaties.

Tja de mensen hebben wel laten zien dat ze het zelf niet in de hand hebben, dus moet er maar (hardhandig) worden ingegrepen, eigen schuld, dikke bult.

Ja ik weet dat het bovenstaande niet zo snel zal gaan gebeuren en als het al gaat gebeuren dan is dat pas over 20 a 30 jaar of zo, na oeverloos overleg, iets waar we in Nederland zo goed in zijn, oeverloos overleggen en discusseren, maar niet tot een duidelijke oplossing kunnen komen. Iedereen heeft wel weer iets te zeggen of heeft zelfs een mening. Maar leer nou eens een keer knopen doorhakken en tot actie komen, dan pas zijn we op de goede weg, aan al dat oeverloos geouwehoer heeft niemand iets.

Ahhh zo heerlijk om even wat ergenissen en frustratie van je af te schrijven... Ik kan er weer even tegen :-)

Reacties:

Richard, ik ben van plan een auto aan te schaffen met een vering, die niets geeft om drempels, want je weet dat ik een echte masculine man ben en dus betekent dat keihard doorrammen en je niets aantrekken van drempels, wegversmallingen en dergelijke. Voor het overige heb je groot gelijk, maar ja, ik ben dus de uitzondering.


Herzliche grüß, der F aus Boalsert


Geef een reactie:


Door op de knop "Reactie plaatsen" te drukken, ga je akkoord met de algemene richtlijnen voor het plaatsen van reacties. Reacties zullen niet direct op deze pagina verschijnen, deze worden eerst beoordeeld door de website beheerder.