Hoe de FIA en de Media de  Formule 1 verziekt

Hoe de FIA en de Media de Formule 1 verziekt


Al sinds Jos Verstappen in de Formule 1 rijdt, kijk ik naar de Formule 1 wedstrijden, dat was al in de jaren '90. Heb vele mooie wedstrijden en minder mooie dingen gezien. 1 ding staat vast er was altijd wel spektake.

Zo weet ik nog wel die pitbrand bij Jos verstappen in Hockenheim (Duitsland), waarbij er iets misging tijdens het bijtanken van Jos z'n auto. Allemachtig wat een vuurzee was dat zeg! Jos had gelukkig alleen een paar brandwonden en verder niets en kwam dus met de schrik vrij. Later bleek dat men met de tankinstallatie had geknoeid om sneller te kunnen tanken, het zal je maar overkomen.

Maar ook heb ik het tragische ongeluk van Ayrton Senna gezien, waarbij hij helaas om het leven kwam. Ik was zeker geen Senna fan, vond het maar een onsportief mannetje, maar zoiets wens je natuurlijk niemand toe.

Daarna was het Michael Shumacher die uiteindelijk 7 wereldtitels binnen wist te halen, ook van hem was ik niet bepaald fan omdat hij ook onsportief gedrag vertoonde door z'n rivaal van de baan de beuken, zodat hij wereldkampioen werd. Shumacher kreeg later een ski ongeluk en er werd zelfs gevreesd voor z'n leven. Hij leeft nog steeds, maar zal nooit meer de oude Shumacher worden door de gevolgen van dat ongeluk.

Jos Verstappen werd zelfs een keer 3e en mocht dus plaats nemen op het podium. Helaas was dat de enige keer dat Jos op een F1 podium stond, daarna ging het snel bergafwaarts en reed ie heel vaak achteraan of belandde in de grindbak of viel uit door technische problemen. Tot dan toe was dat de beste Nederlandse F1 coureur ooit.

Er deden later nog wel een aantal Nederlanders mee aan de F1, maar die konden ook geen potten breken en reden vaak achteraan of belandden ook in de grindbakken. Diezelfde coureurs zie je nu regelmatig aansuiven in TV programma's als F1 analist of deskundige. Eentje die er met kop en schouders bovenuit steekt is Chrisjan Albers, ofwel bijnaam Kwalbers. Wat een arrogante kwal is dat zeg! Meneer heeft ook een blauwe maandag in de F1 rondgereden en voelt zich nu blijkbaar het mannetje en hij weet het wel even beter dan alle anderen. Die gast moet zo snel mogelijk van de buis af met z'n domme gelul.

Dan heb je ook nog Tom Coronel, nog nooit in de F1 gereden volgens mij, maar hem mag ik wel, hij heeft wel humor en zelfspot en is ook altijd wel in voor een geintje. Ik hoor hem iedere week in de RacingNieuws365 Podcast hele verhalen afsteken en je kunt wel horen dat ie er wel verstand van heeft, hij legt ook dingen uit en onderbouwd dingen hoe hij er over denkt. Bovendien heeft ie wel een duidelijke en prettige stem om naar te luisteren, dat kan ik van Kwalbers niet zeggen. Wat ik het nadeel vind van die podcasts is dat het snel een kippenhok wordt als 3 a 4 "haantjes" door elkaar heen gaan kleppen, dan kan ik er al helemaal niks meer van volgen, erg irritant. Ze moeten leren om de ander uit te laten praten en niet er doorheen klappen met hun eigen mening. Maar goed, dat gebeurt niet alleen in podcasts, dat gebeurt ook in het dagelijkse leven.

Jarenlang heb ik de F1 niet meer zo gevolgd, er deden geen Nederlanders meer mee en dan is het toch een stuk minder leuk om naar te kijken, zeker als iedere keer dezelfde kwal van een Lewis Hamilton keer op keer wint en ook de nodige wereldtitels binnen weet te halen. Toen ik hoorde dat er weer een Nederlander mee zou gaan doen in de persoon van Max Verstappen, juist ja, de zoon van Jos Verstappen, ben ik weer F1 gaan kijken. Ik zie nog steeds dat jonge broekie van een jaar of 16 in die Toro Rosso stappen en meteen indruk maken, wauw! die gast is goed!

Max mocht al vrij snel plaats nemen in de Red Bull auto en wist meteen een race te winnen, de GP van Barcelona! Ik hoor die Olav Mol nog schreeuwen "Yoheey, Yohoooo" ;-) Ja dat moment blijft je wel bij, het was Max z'n eerste F1 zege, het begin van vele zeges en 3 wereldtitels, die gast komt echt van een andere planeet, als je hem ziet rijden alleen al, zo strak, andere lijnen en weet in hachelijke situaties die auto op de baan te houden en zelfs nog te winnen ook! Ik weet nog wel het moment in Brazilie in de stromende regen, hij kwam net even buiten de ideale lijn, de auto zei, ehm doe het zelf maar, maakt een 360 en Max weet m uit de muur te houden en rijdt gewoon verder alsof er niets gebeurd was..... WAUW!

Ook in Hongarije, maakte ie een 360 en wist toen zelfs de race nog met ruime voorsprong te winnen, die gast is echt goed in natte omstandigheden, heerlijk om naar te kijken.

Het seizoen 2021 was een heel spannende, de strijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen, ze waren aardig aan elkaar gewaagd en lewis toonde zich een hele slechte verliezer, door verstappen met 50G van de baan te beuken, wat een klapper was dat zeg! Max heeft er gelukkig niks aan overgehouden, maar Hamilton werd er niet voor gestraft, die won uiteindelijk die race. Sinds die dag is elke sympathie voor Lewis verloren gegaan, wat een misselijkmakend mannetje is dat zeg BAH!

De laatste race van dat seizoen was dan ook een hele mooie, waarbij Max de titel pakte in de laatste ronde. Yesss we hebben eindelijk een Nederlandse wereldkampioen Formule 1. Lewis toonde zich een hele slechte verliezer door de hele winterperiode niets meer van hem te laten zien of horen, men dacht zelfs dat ie ermee zou stoppen. Maar nee dat deed ie nou ook weer niet, begin 2022 was ie er weer, maar kon toen geen potten meer breken omdat Mercedes een baksteen van een auto had gemaakt die letterlijk van de baan af stuiterde. De auto van Max deed het wel goed en hij werd dat jaar ook al snel wereldkampioen.

In 2023 ging het vrolijk verder, dit keer de strijd met Sergio Perez, Max z'n teamgenoot, maar halverwege dat seizoen moest die al afhaken omdat de prestaties bergafwaarts gingen en hij toch niet zo goed was als men van te voren had gedacht. Dat jaar begon ook de Britse pers te miepen over de Verstappen dominantie. Ehm Tijdens de Hamilton dominantie hoorde je daar niemand over en ook niet over de periode met Michael Shumacher.

Die britten zijn toch aparte lui, soory dat ik het zeg, maar zo denk ik erover. Het zijn hele slechte verliezers, dat is me nu wel duidelijk. Ze zijn altijd al apart geweest, rijden links, hebben andere maateenheden dan wij, hebben ander geld en moesten zonodig uit de EU stappen (Brexit). Dat laatste is inmiddels gebeurd na heel veel gesteggel en gedoe en nu krabbelen ze alweer terug, maar er is geen weg terug, eruit is eruit. Economisch gaat het slecht, de armoede is hoog en de gezondheidszorg piept en kraakt aan alle kanten. Leuk he die brexit..... haha

Nu in 2024 is de WK strijd tussen verstappen en Lando Norris, juist ja een Brit. Het waren ooit de beste vrienden en ze trokken best wel veel met elkaar op, ook buiten de baan. Maar sinds dat Norris een race heeft gewonnen is die als een blad aan de boom omgeslagen. Ik vond het eerst wel een leuke gast, maar nu vind ik het gewoon een arrogante klootzak geworden. Ik vraag me af hoelang die vriendschap nog duurt, volgens mij is die al aardig bekoeld. Max is een hele goede coureur en je moet van hele goede huize komen om hem te verslaan, dat is tot nu toe nog niemand echt goed gelukt. Max heeft een eigen aggressieve rijstijl, duikt in de kleinste gaten als ie een kansje ruikt en als het kan haalt ie iemand zelfs buitenom in. Dat gaat niet altijd even soepel en goed, maar ja je racet wel tegen een 3 voudig wereldkampioen met meer dan 50 zeges. Die Norris komt eigelijk net kijken met z'n 2 a 3 overwinningen.

Norris heeft toevallig momenteel de snelste auto onder z'n kont, die RB20 van Verstappen wil dit jaar niet zo heel goed meer en komt de nodige snelheid en balans tekort, doordat Red Bull vorig jaar de verkeerde weg is ingegaan bij het ontwikkelen van de auto en het toepassen van de updates. Een F1 auto is heel complex, dus zo'n foutje fix je niet zomaar even, helemaal als je niet precies weet wat de oorzaak nu precies is.

Verstappen probeert altijd het maximale eruit te persen wat er in die auto zit. Z'n teamgenoot Perez zit in dezelfde auto en rijd in het middenveld of achteraan en kan niet echt meer potten breken. Verstappen is zo goed dat ie zelfs om allerlei problemen heen kan rijden en problemen kan verhullen. Bovendien helpt de onrust bij Red Bull ook niet mee, dat gedoe met Christian Horner, de teambaas en het vertrek van Adrian Newey, doet het team geen goed, bovendien vertrekken er veel goede mensen bij het team, die weer vervangen moeten worden voor andere goede mensen. Dit alles heeft ook invloed op de ontwikkeling van de auto. De weg terug omhoog is naar mijn mening nog niet gevonden.

Dit maakt de strijd om de wereldtitel natuurlijk wel extra spannend, momenteel heeft verstappen nog maar 47 punten voorsprong op Norris en staat Red Bull op plaats 3 in het constructeurskamioenschap. Dit komt ook omdat Perez niet presteert en ik snap ook niet dat ze die niet uit die auto halen en vervangen voor bijvoorbeeld een Liam Lawson of een Yuki Tsunoda en haal desnoods Franco Colapinto binnen voor het geval dat.

Afgelopen weekend was de Grand Prix van Mexico en de race was een heel spektakel, een crash van Tsunoda in bocht 1 en wat duren en trekken in de eerste ronde. Carlos Sainz die Verstappen buitenom inhaalt en buiten de baan terechtkomt en dus die plek weer aan verstappen teruggaf om een straf te ontlopen, dat was heel goed gedaan van Carlos. Vervolgens waren Verstappen en Norris in een hevig duel verwikkeld, waarbij Norrus Verstappen in wil halen in bocht 4 en Verstappen werd buitenom ingehaald, Max reed gewoon zijn lijn waardoor Norris buiten de baan geduwd werd. Hiervoor kreeg Verstappen een tijdstraf van 10 seconden! Later in bocht 8 gebeurde het omgekeerde, waardoor Verstappen nog een tijdstraf kreeg van 10 seconden, bij elkaar opgeteld is dat al 20 seconden, die moest ie inlossen tijdens de eerste pitstop. Toen Max uiteindelijk naar binnen moest voor nieuwe banden, moest ie dus eerst 20 seconden stilstaan voordat er ook maar iets aan de auto gedaan mocht worden. Die 20 seconden leken een eeuwigheid te duren, hij moest zelfs z'n motor uitzetten om oververhitting te voorkomen. Na die 20 seconden mochten de monteurs pas aan de auto werken en 4 seconden later reed ie alweer. Een normale pitstop duurt ongeveer 2 a 3 seconden en dan zijn er 4 banden verwisseld en evt. de voorvleugel aangepast. Maar door dat wachten is het ritme van de monteurs doorbroken en duurt het allemaal net ietsje langer. Uiteindelijk wist Verstappen nog als 6e over de lijn te komen, pffff wat een race.

In de Media gaan er natuurlijk alerlei wilde verhalen rond en duikelen de Britse pers en Britse oud coureurs over elkaar heen om maar zo negatief mogelijk te schrijven over Max Verstappen. Bovendien zitten er bij de stewards van de FIA ook een aantal Britten die het niet zo op hebben met Max en elke kans aangrijpen om hem een straf te geven. Dat vermoeden heb ik al een tijdje en dat lijkt deze keer wel weer bevestigd te worden. Jos, de vader van Max heeft dit ook al naar buiten gebracht en Max gaf vorige week ook al aan dat ie het verkeerde paspoort had, want had ie een Brits paspoort dan was er waarschijnlijk niets aan de hand. Hij is overigens blij met z'n Nederlandse paspoort, dat zei ie er dan wel weer bij.

Nu worden regels aangepast om het Verstappen nog moeilijker te maken, het enige wat Max wil is gewoon racen en al die andere onzin eromheen hoeft wat hem en mij betreft niet. Niet meer het FUCK woord gebruiken in een persconferentie of op de boordradio en dat soort kinderachtige regeltjes. Bovendien zijn heel veel regels onduidelijk of zelfs totaal nutteloos. De FIA moet eerst maar eens gaan zorgen dat ze duidelijke regels hebben en iedereen gelijk behandelen, ongeacht welk paspoort ze hebben of wat voor fout ze hebben begaan.

Het kijken naar de Formule 1 wordt er op deze manier echt niet leuker op. Max heeft ook al gedreigd om uit de F1 te stappen als deze kleuterklas nog langer standhoudt en niet verandert. Als Max stopt is de F1 gewoon geen fuck meer aan en dan hoeft het van mij ook niet meer zo nodig om zo'n duur F1 TV Pro abonnement te nemen, dan kan ik mijn geld beter aan iets anders gaan besteden en ik denk dat vele Nederlanders er net zo over denken.

 

 

Foto's bij dit artikel:

Klik op een foto voor een vergroting.

Hoe de FIA en de Media de  Formule 1 verziekt

 

Reacties:

Dit artikel heeft helaas (nog) geen reacties.

Schrijf als eerste een reactie:

Geef een reactie:


Door op de knop "Reactie plaatsen" te drukken, ga je akkoord met de algemene richtlijnen voor het plaatsen van reacties. Reacties zullen echter niet direct op deze pagina verschijnen, deze worden eerst beoordeeld door de beheerder.