Lees artikel

iPhone app: HomeWhiz

iPhone app: HomeWhiz

De HomeWhiz iPhone app wordt gebruikt om slimme apparaten mee te kunnen bedienen, in mijn geval heb ik het nodig voor mijn Beko wasmachine die een voor mij ontoegankelijk bedieningspaneel heeft, maar gelukkig met een app te bedienen is, zodat ik toch mijn wasje kan draaien.

Beko raadt de HomeWhiz app aan voor dat doel, zucht weer een aparte app op mijn telefoon. De app is te vinden in de App Store van Apple en is gratis te downloaden. Na het openen van de app moet je eerst een HomeWhiz account aanmaken in de app. Hier gaat het al fout met VoiceOver, lang alles op het scherm wordt niet uitgesproken en na het nodige worstelen is het me uiteindelijk toch gelukt om een account aan te maken.

Daarna moet je de app koppelen aan in mijn geval de Beko wasmachine. Er staat een koppelcode aan de binnenkant van de deur en je kunt deze scannen met de camera van de iPhone, dus niet moeilijk codes overtikken. Het scannen verloopt niet altijd even goed en het duurde dan ook een behoorlijke tijd voordat ie m pakte. Als ie m uiteindelijk gepakt heeft kun je het apparaat nog een naam geven.

En dan is ie eindelijk gekoppeld, dit is gelukkig een eenmalige actie die je moet uitvoeren, als de app de instellingen goed opslaat en vasthoudt, zie je je apparaat op het scherm staan. Bij mij was ie na 1 keer wassen de instellingen alweer kwijt en moest ik de boel opnieuw koppelen. Later ging dit wel goed. De wasmachine moet in de bedien op afstand stand staan en dan wordt ook meteen de deur vergrendeld voor de veiligheid, dus voordat je met de app aan de slag gaat moet je je wasmachine zover klaar zetten dat ie z'n gang kan gaan.

Dubbeltik op het apparaat, waarna er een nieuw scherm opent met een aantal knoppen, hier gaat de app vreselijk de mist in wat VoiceOver betreft en hiervoor krijgt de app van mij ook een zware onvoeldoende. Er staan een aantal knoppen op het scherm en het enige wat VoiceOver meldt is het woord "knop". Ehm ja, hoe moet een blinde nu weten wat er onder die knop zit? Voor je het weet activeer je een gigantische bom of explodeert je telefoon of wasmachine ;-) Gelukkig valt dat mee en zijn de knoppen niet destructief. Door erop te dubbeltikken kom je er wel achter waar die knop naartoe leidt, maar echt handig vind ik dat niet.

De eerste knop is voor je favoriete wasprogramma's, die is standaard leeg omdat je nog geen favorieten hebt aangemaakt, al is me niet duidelijk hoe je dit moet doen. De 2e knop is om een wasprogramma te kiezen en de instellingen aan te passen. Ah die moet ik hebben. Vervolgens is de bediening heel onhandig en omslachtig en heb ik het idee dat het ook totaal niet lekker werkt. Zo kun je de temperatuur aanpassen en het toerental van de centrifure regelen, maar die laatste blijft na wijziging gewoon op 800 staan, wat ik ook doe. De temperatuur instellen gaat ook op dezelfde omslachtige manier, maar die neemt het wel gewoon over.

Het soort programma kun je ook nog kiezen, er zitten heel veel programma's in, dus je bent wel even bezig met scrollen. En vervolgens als alles goed staat kun je onderin het scherm het programma starten. Je ziet dan ook meteen wanneer de wasmachine ermee klaar is. Vervolgens kun je hem gewoon z'n gang laten gaan.

Omdat de app in mijn ogen zo slecht toegankelijk is, is het ook niet leuk om verder die app te onderzoeken en andere functies te ontdekken, het is dat ik hem helaas nodig heb om mijn wasmachine te kunnen bedienen, anders had ik m er allang weer afgegooid, apps waas nauwelijks mee te werken is, heb je niks aan, dus weg ermee.

Toch heb ik een feedback knopje gevonden in de app en heb dan ook aangegeven dat ze iets meer met die toegankelijkheid moeten doen. Maar ik heb het idee dat die functie alle feedback meteen naar de prullenmand verwijst, want de app is al tijden niet meer geupdated en ik kreeg ook geen enkele reactie terug.

Als er een manier is om de wasmachine met de woning app vanApple te bedienen dan zal ik dat ook zeker gaan doen, gewoon alles in 1 app en de woning app is WEL VoiceOver toegankelijk.

HomeWhiz krijgt van mij het cijfer 4, dus een onvoldoende met als label "Noodzakelijk kwaad".

En helaas is dit niet de enige app, er zullen er snel meerdere volgen.

Reacties op dit artikel:

Dit artikel heeft helaas (nog) geen reacties.

Schrijf als eerste een reactie:

Geef een reactie:


Door op de knop "Reactie plaatsen" te drukken, ga je akkoord met de algemene richtlijnen voor het plaatsen van reacties. Reacties zullen niet direct op deze pagina verschijnen, deze worden eerst beoordeeld door de website beheerder.