Leuk die pinautomaten met touchscreens!

Leuk die pinautomaten met touchscreens!

Je komt ze steeds meer tegen in de winkels, pinautomaten met een touchscreen of aanraakscherm. Erg leuk die vooruitgang, maar er wordt voor de zoveelste keer weer eens niet aan de blinden en slechtzienden gedacht.

Wij blinden en slechtzienden kunnen werkelijk helemaal niks met een aanraakscherm, maar dan ook helemaal niks! Een ziende ziet wel waar ie z'n vinger moet plaatsen om bijvoorbeeld een pincode in te voeren, maar iemand die het niet kan zien, zou helemaal niet weten waar in godsnaam die vinger te plaatsen. Zo wordt er weer een stukje zelfstandigeid van ons afgenomen en moeten wij weer hulp inschakelen om een simpele 4 cijferige pincode in te vullen.

En juist die pincode is toch iets persoonlijks en er wordt ook continue op gehamerd dat je deze nooit en te nimmer met iemand moet delen, zelfs niet aan mensen die je vertrouwt. Dus wij moeten weer onze prinmciepes en zelfstandigheid overboord gooien om verder te kunnen komen.

Gelukkig hebben we tegenwoordig contactloos betalen, zodat je niet elke keer dat gedoe met die codes hebt, maar eens in de zoveel tijd wordt er toch om een code gevraagd. Op een normaal toetsenbordje is dat geen probleem, die zijn immers allemaal gelijk en er zitten voelbare puntjes op, zodat je weet waar welke toets is. Maar met zo'n aanraakschermpje voel je helemaal niks, alleen een gladde vlakke glasplaat. Die dingen zijn ook nog eens extreem gevoelig, bij de minste of geringste aanraking registreert ie dat al en reageert daarop. En nee die pinautomaten hebben geen VoiceOver of TalkBack voor de broodnodige feedback.

Ik vind dit een zeer slechte ontwikkeling en ik vraag me dan ook steeds meer af, waar zijn de belangenorganisaties die hierop toe moeten zien, zoals de Oogvereniging en de organisatie die waakt over de toegankelijkheid? Die hoor of zie je helemaal niet eens! Ik neem toch aan dat een pinautomaat aan strenge eisen moet voldoen en niet alleen voor de veiligheid, maar juist ook voor de toegankelijkheid en gebruikersvriendelijkheid.

Wat is er mis met een gewoon normaal toetsenbordje bij een pinautomaat? Niets! agezien dat ze wat mij betreft wel ietsje groter mogen zijn, omdat ik grote handen heb en de ruimte soms best wel krap is om er bij te kunnen. Verder is er helemaal niks mis mee, zolang alles maar voelbaar is en dat alle toetsen op dezelfde plaats blijven. Het enige wat ik zou kunnen verzinnen om voor een aanraakding te gaan is de kosten, een normaal toetsenbordje moet je af en toe vervangen voor een nieuwe vanwege stof en vuil, dat heb je bij zo'n aanraakding natuurlijk niet, tenzij de klant een hamer meeneemt natuurlijk ;-)

Klantvriendelijkheid is soms ver te zoeken tegenwoordig, zelfscankassa's, waar wij ook niets mee kunnen omdat alles visueel op het scherm staat en we kunnen de barcodes al niet eens vinden op de verpakking. Daardoor scannen we dubbel of juist te weinig, waardoor we ten onrechte voor dief of fraudeur worden aangezien bij een controle.Zelf vermijd ik die zelfscan onzin en zoek altijd een normale kassa op, waar nog gewoon een vriendelijke medewerkster achter staat die me in geval van problemen even kan helpen.

Tegenwoordig doe ik al bijna geen boodschappen meer zonder begeleidster, dit omdat alleen boodschappen doen bijna niet meer te doen is. Het brengt zoveel rust als je iemand bij je hebt met goede ogen, zodat je ook kunt profiteren van de eventuele (nep) aanbiedingen en als de winkel weer eens voor de zoveelste keer overhoop is gehaald, dat zij dat zien waar het product naartoe is verplaatst. Bovendien word je vakkundig om allerlei obstakels in het gangpad geleid en bij de kassa heb je automatisch hulp bij het inpakken van je tas. Alleen het betalen hoef ik zelf te doen en zolang dat nog op een voor mij toegankelijke manier kan gebeuren zal ik dit zo blijven doen.

Maar begeleiding is niet altijd in de buurt en je moet soms ook weleens extra naar een winkel, dan is het ook wel fijn dat je op een normale manier kunt betalen. Zorg er ook altijd voor dat je contant geld bij je hebt, zodat je in geval van nood toch kunt betalen. Contant geld is een wettig betaalmiddel en IEDERE winkel dient dat gewoon te accepteren, punt, einde discussie. Blijft een winkel contant geld weigeren, laat dan de spullenliggen of laat de kar gewoon staan en ga weg, zoek een andere winkel waar je dan wel met contant geld mag en kunt betalen.

Helaas wordt het opnemen van contant geld bij je bank ook steeds duurder, men wil toch uiteindelijk naar digitaal geld, maar of we daar nu zo blij van moeten worden? Als er storingen zijn kun je niks, met contant geld kun je toch betalen en wegwezen.

Reacties:

Dit artikel heeft helaas (nog) geen reacties.

Schrijf als eerste een reactie:

Geef een reactie:


Door op de knop "Reactie plaatsen" te drukken, ga je akkoord met de algemene richtlijnen voor het plaatsen van reacties. Reacties zullen niet direct op deze pagina verschijnen, deze worden eerst beoordeeld door de website beheerder.