Lees artikel

De huizen worden slimmer, nu de programmeurs van apps nog

De huizen worden slimmer, nu de programmeurs van apps nog

Zo langzamerhand word ik wel een beetje moe van ale die apps op je telefoon, voor elk apparaat heb je wel weer een aparte app nodig om met het slimme apparaat te kunnen communiceren. Vaak moet je dan ook weer een account maken bij de website van de fabrikant van die app en dat kan weer een risico vormen dat men met je gegevens aan de haal gaat.

In mijn beleving voegt zo'n account weinig of niets toe en zie ik het alleen als middel om nog meer persoonlijke data buit te maken, wat weer prima door te verkopen is. Er gaat nu eenmaal grof geld in om en ja de wereld draait eigenlijk alleen maar om zoveel mogelijk geld binnen te harken, op wat voor legale of illegale manier dan ook. Het is dat je anders niks met die app kunt beginnen en je slimme apparaat er zonder app niet mee aan de praat krijgt, maar anders zou ik die stap van dat account aanmaken wel overslaan.

Maar de meeste apps zijn ook werkelijk om te huilen zo slecht ze in elkaar zitten. Er wordt heel veel beloofd en vaak staat het ook met grote letters op de doos, maar in de praktijk blijken er allerlei haken en ogen aan te zitten voordat je het apparaat aan de praat hebt, tenminste als het je al lukt om het aan de praat te krijgen, want dat is ook altijd maar weer de vraag, doet ie het, of doet ie het niet.

Zoals jullie weten, maakt ik op mijn iPhone gebruik van VoiceOver, dat staat standaard op elke iPhone of iPad en zelfs de Apple Watch heeft het aan boord. Dat is een ideaal hulpmiddel voor blinden en slechtzienden, zodat ook zij een smartphone of smartwatch kunnen gebruiken. Daarnaast is mijn iPhone gekoppeld aan mijn gehoorapparaten, zodat ik ook alles direct in mijn oren krijgt en de omgeving niet per se mee hoeft te genieten met wat ik op mijn iPhone doe. Dat is 1 van de voordelen van gehoorapparaten, ik kan het goed verstaan en niemand heeft er last van.

Nu is VoiceOver ook nog lang niet perfect natuurlijk, soms is de uitspraak wat slecht te verstaan, ondanks dat ik een verbeterde stem erin heb zitten en ik merk vaak genoeg dat er delen van het scherm niet helemaal of helemaal niet worden voorgelezen door VoiceOver. Lang elke app is goed te gebruiken met VoiceOver, zelfs de eigen apps van Apple zelf niet.

Een goedziende kan vaak nog wel zien wat er op een knopje staat, maar dat zien wij natuurlijk niet en daarom gebruiken wij VoiceOver, die dat dan voor ons op gaat lezen, tenminste als alles goed werkt en de app goed geprogrammeerd is. Bij apps van derden hoor ik meestal alleen het woordje "Knop", lekker duidelijk toch? ;-) Je weet in ieder geval dat het een knop is, maar het zou wel handiger zijn als we dan ook meteen weten wat voor knop het is. Ok je kunt erop dubbeltikken om erachter te komen, maar dat is dan weer op eigen risico, je kunt in een scherm belanden waar je niet meer uit kunt komen door terug te gaan met de knop "Vorige", want die is er dan niet eens! Er rest dan niets anders dan de app af te sluiten en weer opnieuw te starten, zodat je weer een nieuwe verkenningsronde mag gaan doen.

Dan is er nog het eeuwige probleem met de donkere modus, "dark mode". Apple heeft wel zo heel mooi zo'n donkere modus ingebouwd en daar ben ik ook heel erg blij mee, want ik kan niks met die lichte achtergronden, dat doet pijn aan mijn ogen en kost teveel inspanning voor mijn ogen, bovendien kan ik er niets van lezen. In de donkere modus gaat dat een stuk beter, m'n ogen zijn rustiger en kunnen zelfs nog wel wat lezen. Tja zolang je nog wat kunt zien, blijf je dat toch gebruiken omdat je dat zo gewend bent vanuit betere tijden. De meeste apps doen helemaal niks met die donkere modus en staan dus standaard om dat lichte gedoe ingesteld, zucht!

Vandaag kreeg ik weer nieuwe digitale speeltjes binnen, namelijk slimme stekkers, zodat je apparaten en lampen met je telefoon kunt bedienen. Die dingen werken via bluetooth en WiFi en volgens de doos werken ze samen met de Google en Alexa assistants en ook met de Apple HomeKit, zodat Siri er ook wat mee kan. Meteen 6 van die slimme stekkers gekocht. Ik krijg binnenkort nog een aantal extra lampen erbij om beter licht in mijn huis te krijgen, waar ik gelukkiger van ga worden (hoop ik). Er komen 3 wand uplighters aan de muur en die wil ik graag apart van elkaar aan of uit kunnen zetten, dus dan heb je er al 3 nodig. Dan komt er nog een breedstraler op de kast te liggen die naar boven schijnt, voor het indirect licht effect. Ook deze wil ik apart aan of uit kunnen zetten, dus dat zijn nu al 4 stekkers En dan heb ik er nog 2 over, die ongetwijfeld nog wel een bestemming gaan krijgen.

Dus ik ben alvast met de eerste stekker begonnen, ook om te kijken hoe het allemaal moet en of het werkt. Met elke stekker wordt er een klein boekje meegeleverd, er staat een grote QR-code op en op de achterkant nog eentje en verder is het een heel klein dun boekje met hele kleine lettertjes, waar zelfs een goedziende een vergrootglas of microscoop voor nodig heeft, zo klein. Juist om die reden laat ik handleidingen meestal voor wat ze zijn en zoek dat zelf wel uit. Pas als ik er niet uitkom kan ik altijd nog een poging doen om het boekje te lezen.

Allereerst met de telefoon die QR-code gescand, dat blijkt dus voor de app te zijn, want ik word doorgestuurd naar de AppStore om jawel weer een app te downloaden. Dit keer de SmartLife app, goed ik heb dat kreng toch nodig, dus ja downloaden maar. Eenmaal gedownload, meteen geopend en ja hoor, je wordt meteen gevraagd om akkoord te gaan met allerlei voorwaarden (standaard) en vervolgens moet je inloggen of een account aanmaken. Bij deze app kun je ook verder als gast, maar dan heb je niet alle mogelijkheden van die app, zo wordt beweerd.

Goed, dan maar een account aanmaken. Dat gaat meteen al mis, want ik kom een tekstveld tegen waar ik iets in moet zetten, maar het is niet duidelijk wat ik erin moet zetten. Zal wel mijn email adres zijn, maar het toetsenbord staat standaard op de eerste letter een hoofdletter en dat heb je meestal niet in mailadressen, dat zijn meestal kleine letters en cijfers. Maar wat ik ook invul, het knopje eronder om door te gaan is en blijft grijs. Wel kom ik nog een vak tegen iets met voorwaarden en privacyregels en dat soort juridisch geleuter wat niemand leest. Maar ook hier is het me niet duidelijk wat ik hier nu mee moet, meestal hoor je wel of het een aankruisvakje is of een knop die je aan moet zetten. Dus die doorgaan knop is en blijft gewoon grijs. Met VoiceOver uit kan ik er al helemaal niks mee, omdat ik het dan ook gewoon niet zie.

Bij inloggen op een bestaand account is dit precies hetzelfde, alleen heb je daar nog een extra tekstveld voor je wachtwoord. Maar ik heb nog geen bestaand account bij deze fabrikant, dus hier kom ik ook niet verder. Dan maar inloggen als gast.

Er wordt meteen gemeld dat bepaalde functionaliteit dan niet beschikbaar is. Nouja als ik die krengen maar kan koppelen en gebruiken, dan is het mij prima, allerlei zooi en data opslaan in de cloud hoeft van mij niet.

Na nog een aantal vragen beantwoord te hebben, kwam ik eindelijk in het hoofdscherm terecht . Weer een aantal vragen verder,. Vervolgens zie ik nog dat ie aan het scannen is en ineens zie ik iets veranderen op het scherm en hoor ik dat er een knopje "Add" bij is gekomen. Daarop geklikt en toen vroeg ie om mijn WiFi netwerk en wachtwoord. Na dat ingevoerd te hebben is de stekker eindelijk gekoppeld. Gelukkig is dit maar een eenmalige actie, die ik dan wel 6 keer mag gaan doen, maar als die dingen eenmaal zijn ingesteld, dan is het ook klaar ook.

Weer terug op het hoofdscherm zie ik een grote cirkel staan, het lijkt wel een gezicht. Daaronder staat dan wel een tekst, Aan of Uit. Hmm maar eens een dubbeltik op dat gezicht. En ja hoor, de lamp ging aan en weer een dubbeltik op dat hoofd deed het licht weer uit. Oke dat werkt.

Ok dan nu op zoek naar een manier om die schakelaar in de Woning app van Apple te krijgen. Blijkbaar tikte ik daarbij op een verkeerd knopje en ineens was ik uitgelogd en waren alle instellingen weg, zucht. Of ze willen wel heel graag dat je een account maakt of die app is gewoon superslecht geprogrammeerd, of een combinatie van beiden.

De meeste Smart apps beweren in hun naam slim te zijn, maar ze zijn vaak niet echt slim geprogrammeerd, zien er rommelig uit en werken niet lekker met VoiceOver. Sinds ik met die slimme apparaten bezig ben, heb ik al de nodige apps moeten installeren en instellen. Het begon met HomeWhiz voor mijn Beko wasmachine, die was na 1 keer gebruik al mijn wasmachine kwijt waardoor ik m weer opnieuw moest koppelen. Na de 2e keer wassen bleef de wasmachine er gelukkig wel in staan. Dan de App voor de Honeywell thermostaat, die was best wel snel gekoppeld, maar echt een ramp voor VoiceOver gebruikers. Intussen heeft Resideo een update gehad en nu werkt de boel al wat beter en zijn deknoppen iets duidelijker geworden voor VoiceOver.

De Woning app van Apple was ik natuurlijk al mee bekend, vanweg mijn HomePod mini, maar om de Honeywell thermostaat met Siri te laten werken moet je hem ook in de Woning app koppelen. Dat had nog wel de nodige voeten in de aarde, mede door onduidelijkheid waar nu precies die HomeKit code op stond. Uiteindelijk stond die nergens op, maar na een reset van de thermostaat wilde ie ineens wel koppelen met de Woning app en kan ik m nu met mijn stem bedienen.

En dan vervolgens SmartLife, dat gedrocht staat er nog maar net op en is hierboven al besproken.

Maar zo heb ik ook al eens eerder een smartwatch gehad, zo'n goedkoop dingetje van 50 euro, het ging mij eigenlijk alleen maar om de tijd om om af en toe mijn hartslag eens te kunnen zien. Daar zat dus ook een app bij die alles bijhield, hoeveel stappen ik zette en wat mijn hartslag was en hoe mijn slaap verliep. Maar ik had al heel snel door dat dit niet echt betrouwbaar was, omdat dat ding regelmatig z'n verbinding kwijt was. Bovendien was het een vertaalde chinese app, van chinees naar engels. De app viel door VoiceOver door de mand, want ik hoorde ineens wat chinese termen. Niet dat mijn chinees zo geweldig is. Maar die app rammelde dus ook aan alle kanten. Iedere keer als ie de verbinding kwijt was, begon het horloge te trillen, op het laatst gaat het wel irriteren. Alle irritaties waren na 1 hamerklar definitief voorbij. Zo klaar mee.

Nu dus de Apple watch, deze bevalt me een stuk beter.

Maar wanneer gan fabrikanten nu eindelijk eens inzien dat ze hun apps een keer goed op orde moeten hebben, daarmee staat of valt de beleving van het apparaat. Zit de app slecht in elkaar, dan werkt het apparaat ook slecht lijkt me. Besteeds je er iets meer aandacht aan en zorg je dat je app goed in elkaar zit, dan zal het apparaat ook een stuk beter gaan werken en dan heb je tevreden gebruikers en dan verkoop je uiteindelijk veel meer apparaten. Mensen willen nu eenmaal goed werkend spul, aan rommel hebben we niets, de afvalberg is al zo groot. Apps moeten ook veel beter worden getest en zeker in combinatie met VoiceOver. Voor blinden en slechtzienden is een slim huis best wel handig, omdat ze of de thermostaat niet meer kunnen lezen of bedienen, of dat ze niet meer zien of een lamp nu aan of uit is en zo zijn er nog wel meer toepassingen te bedenken met slimme apparaten die ons leven een stuk makkelijker maken. Maar dan moeten die apps natuurlijk wel mee gaan werken.

En ik zou ook heel blij worden als een installatie van een apparaat een keer slaagt zonder de hulp van een goedziende, die hebben we helaas niet altijd bij de hand en we willen ook heel graag dingen zelf kunnen doen, niet altijd maar afhankelijk moeten zijn van anderen, want datgeeft nog wel de allergrootste frustratie.

Reacties op dit artikel:

Dit artikel heeft helaas (nog) geen reacties.

Schrijf als eerste een reactie:

Geef een reactie:


Door op de knop "Reactie plaatsen" te drukken, ga je akkoord met de algemene richtlijnen voor het plaatsen van reacties. Reacties zullen niet direct op deze pagina verschijnen, deze worden eerst beoordeeld door de website beheerder.